18
SELVSTENDIGHET, VERDIGHET OG TRYGGHET
– EN HELSEPOLITIKK FOR MORGENDAGENS ELDRE
Eldre med omfattende og sammensatte behov har behov
for bistand til koordinering av helsehjelpen de mottar. Det
må derfor finnes koordinatorer, som har reell myndighet til
å sørge for at alle involverte aktører i et komplekst forløp
jobber sammen til pasientens beste. Koordinatorene må også
ha kompetanse til å se sammenhenger mellom somatisk
sykdom, psykiske helsebelastinger og uheldig bruk av rus- og
legemidler.
Sykepleieres kontinuerlige ansvar for observasjon, behandling
og omsorg for pasientene gir sykepleiere både den posisjon
og kompetansen som kreves for å fylle rollen som koordina-
tor og sikre at pasienter med sammensatte lidelser får den
behandlingen de skal ha.
Standard dokumentasjon av sykepleiepraksis (ICNP) og
beslutningsstøtte, for eksempel PPS (praktisk prosedyrestøtte)
må innføres i sykepleietjenesten på alle forvaltningsnivå. En
standardisert veiledende plan kan bygges opp i EPJ (elek-
tronisk pasientjournal)-systemet slik at den fungerer som
beslutnings- og prosesstøtte.
For pasientene kan standardiserte, veiledende sykepleiepla-
ner bidra til styrket pasientsikkerhet, bedret medvirkning og
mer koordinert helsehjelp. For helsepersonell vil planene
kunne bidra til økt faglighet i utøvelsen av helsehjelp, mer
kunnskapsbasert praksis, økt kvalitet på dokumentasjon og
informasjonsutveksling og gjøre det enklere å registrere
helseinformasjon.
Lokalt i den enkelte virksomhet vil bruk av standardiserte
veiledende planer gjøre det lettere å overvåke og følge opp
kvalitet på helsehjelpen. For ledelse og myndigheter vil bruk
av standardiserte veiledende planer gi mulighet til auto-
matisert innhenting av pålitelig helseinformasjon knyttet til
nasjonale kvalitetsindikatorer og for styring av helsetjenesten.
Standardiserte planer vil også gi muligheter for mer forskning
og kunnskapsutvikling i helsetjenesten.
NSF MENER AT:
• Det må sikres helhetlige og koordinerte pasientforløp
for eldre både innad i sykehus og kommuner og på
tvers av nivåene
• Alle eldre med omfattende og sammensatte behov må
få en koordinator som har reell myndighet til å sørge
for at alle involverte parter i et pasientforløp jobber
sammen
• Samhandlingsplikten mellom spesialisthelsetjenesten
og kommunene må styrkes og tydeliggjøres
• Det må etableres gode tverrfaglige team både i
sykehusene, i kommunene og på tvers av nivåene.
Disse teamene må samhandle uten å møte strukturelle
hindringer. Kompetansen må samles rundt de eldre
pasientene
• Det må etableres finansieringsordninger som muliggjør
ambulante fagteam fra sykehusene og ut i kommunene
• Tilbud i sykehus, som somatikk/rus/psykiatri må sam-
lokaliseres slik at de er lett tilgjengelige for de eldre
pasientene. Kommunene må av samme årsak samle
tilbud som lokal- og distriktsmedisinske sentre og ulike
hjemmetjenester
• Kommunene må sørge for at personalet som møter
de eldre i hjemmesykepleien har tid, myndighet og
kompetanse til å gjøre kontinuerlige vurderinger og
iverksette nødvendig helsehjelp etter behov, uavhengig
av hvilke forvaltningsvedtak som foreligger
• Standard dokumentasjon av sykepleiepraksis (ICNP)
må innføres i sykepleietjenesten på nasjonalt nivå som
standardisert språk for sykepleie
• Arbeid med utvikling av standardiserte veiledende
planer med integrering av ICNP må ivaretas på nasjonalt
nivå og implementeres i alle EPJ (elektronisk pasient-
journal)-systemer
KOMPETENT PERSONELL
Riktig kompetanse tilpasset ulike pasient- og brukergrupper
er grunnleggende for å kunne gi god helsehjelp på riktig nivå.
Utviklingen mot en enda mer spisset spesialisthelsetjeneste og
mer avansert helsehjelp ute i kommunene, øker behovet for
større og mer robuste fagmiljøer i kommunene.
Det blir et stort behov for sykepleiere med grunnleggende
kompetanse på bachelornivå. Bachelorutdanningen i syke-
pleie gir studentene stabile og grunnleggende kunnskaper
som vil fungere fleksibelt inn i de mangfoldige og komplekse
situasjoner.
I tillegg trengs det et betydelig antall sykepleiere med relevante
spesialutdanninger/mastergradsutdanninger i for eksempel
avansert geriatrisk sykepleie, demens, kreftsykepleie, palliasjon,
intensivsykepleie og innen psykisk helse og rus.
Manglende satsing på spesialsykepleiere vil true både kapasi-
tet, kvalitet og pasientsikkerhet. Det er behov for å videreutvikle
dagens utdanninger og etablere nye studier i tråd med utviklin-
gen i helsetjenesten og endringer i pasientbehov. Nye studier
vil kunne utvikle nye roller og funksjoner som kommunene vil
ha behov for.
De kommunale helse- og omsorgstjenestene har i dag en alt
for høy andel ansatte uten relevant, formell utdanning. Dette
er en trussel mot både kvalitet og kontinuitet. NSF er bekymret
over at lav rekruttering og gjennomføringsfrekvens i helsefagar-
beiderutdanningen gir et stort gap mellom forventet behov for
helsefagarbeidere og det antallet som uteksamineres.