21
SELVSTENDIGHET, VERDIGHET OG TRYGGHET
– EN HELSEPOLITIKK FOR MORGENDAGENS ELDRE
REKRUTTERE OG BEHOLDE PERSONELL
En FAFO-rapport fra 2013
6
viser at rekrutteringen av sykeplei-
ere til kommunenes helse- og omsorgstjenester er allerede i
dag et omfattende problem i nær sagt alle kommuner. Hvis
det ikke blir iverksatt tiltak, vil problemet bare bli større etter
hvert som behovet øker. Rapporten viser at kommunene
taper i rekrutteringen fordi de har færre videreutdanningsmu-
ligheter og mindre fagmiljøer enn sykehusene. Utstrakt bruk
av deltidsstillinger er også en forklaring.
Dette må kommunene gjøre noe med. Ved å tilby faglig gode
praksisplasser for sykepleierstudenter, kan de få vist fram de
faglige utfordringene og utviklingsmulighetene som lig-
ger i kommunene. Gode praksisplasser som gir studentene
spennende utfordringer, vil hjelpe kommunene å konkurrere
om dyktige medarbeidere. Kommunene må også bevisst og
målrettet for å beholde verdifulle, erfarne ansatte.
Kommunens evne til å rekruttere og beholde dyktige syke-
pleiere og annet helsepersonell ligger i et godt arbeidsmiljø,
verdsetting av kompetanse og gode tverrfaglige fagmiljøer.
Kommunene må etablere aktive rekrutteringsstrategier som
gjør dem attraktive som arbeidsgivere.
NSF MENER:
• Kommunen må ha en aktiv rekrutteringspolitikk bygget
på oppdaterte kompetanseplaner
• Kommunene må tilby gode og faglig sterke praksisplas-
ser til studenter og lærlinger
• Det må være obligatoriske veilednings- og mentorord-
ninger for nyutdannede i kommunehelsetjenesten
• Kommunen må etablere systematisk veiledning av alt
helsepersonell
• Kommunen må etablere utdanningsstillinger for spesia-
lisering i sykepleie
• Kommunen må utvikle gode fag- og arbeidsmiljø med
heltid som norm
• Kommunene må tilby konkurransedyktige lønns- og
arbeidsvilkår for sykepleiere
BEMANNING
NOVA gjorde i 2014 en studie for NSF
7
om planlagt og faktisk
bemanning i hjemmetjenester og sykehjem. Denne studien
viste at det til enhver tid en mengde sykepleiervakter som
ikke dekkes opp ute i kommunene. Det tas ikke høyde for
sykefravær på om lag 10 % når turnusen settes opp, og dette
ette er hovedgrunnen til at det er store forskjeller mellom
planlagt og faktisk bemanning. Ledige vakter erstattes ofte av
ufaglærte, eller dekkes ikke opp i det hele tatt.
Studien viste også at blant hvilke hensyn som tas når turnu-
sen settes opp, kommer «faglige vurderinger» først på femte-
plass. Kommunens økonomiske rammer, tilgjengelig helse-
personell, ansattes stillingsstørrelse og hensynet til arbeidstid
ble rangert høyere enn de faglige vurderingene.
Samtidig oppga fire av ti ansatte at de er helt eller delvis
enige i at grunnleggende behov som ernæring, hygiene, pleie
og andre omsorgsbehov ikke alltid er godt nok ivaretatt. De
ansatte oppgir også at de opplever et stort tidspress i tjenes-
tene, og at det ikke alltid er tid til å observere og iverksette
nødvendige tiltak.
NSF MENER:
• Det må utvikles en nasjonal rekrutteringsstrategi for å
sikre tilstrekkelig bemanning og kompetanse i de kom-
munale helse- og omsorgstjenestene
• Ansatte som yter tjenester til brukere må ha tilstrekkelig
kompetanse til å kunne yte faglig- og etisk forsvarlige
tjenester
• Ansatte i tjenestene må ha tilstrekkelig med tid til å
kunne observere, vurdere, veilede, bistå og iverksette
nødvendige tiltak
FORSKNING OG UTVIKLING
Pasienter og samfunnet for øvrig forventer at helsetjenestene
er kunnskapsbaserte. Bedre kunnskapssystemer og mer inno-
vasjon enn vi har i dag er nødvendig for å yte kvalitetsmessig
god og effektiv helsehjelp. Forskning og innovasjon må skje
nært der tjenesten utøves og med medvirkning av pasienter
og helsepersonell. Sykepleie er et bredt og sammensatt fag
som skal gi kunnskapsbaserte tjenester til pasienter, brukere
og pårørende i alle livets faser på alle nivå og områder av
helse og omsorgstjenesten.
I dag er det et gap mellom kunnskap som finnes og kunn-
skap som anvendes. For å lukke gapet trenger helseperso-
nell å oppdatere seg på ny kunnskap. Vi vil derfor trenge
flere sykepleiere med mastergrad i det kliniske felt som har
kompetanse til å vurdere implementering av forskning og
ny kunnskap, og det må utvikles et tett samarbeid mellom
forsknings- og utdanningsinstitusjoner og praksisfeltet. For
å styrke slike virkemidler, bør det etableres organisatoriske
strukturer i form av delte stillinger mellom forsknings- og
utdanningsinstitusjonene og helse- og omsorgstjenesten. For
at kunnskapsutviklingen skal forankres i helse- og omsorgstje-
nesten, bør stillingsandelen være høyere i det kliniske felt enn
i utdanningsinstitusjonene.
Volumet på forskning i de kommunale helse- og omsorgstje-
nester liten sammenlignet med spesialisthelsetjenesten. I dag
finnes det fem sentre for omsorgsforskning og utviklingssen-
6 Heidi Gautun: Planlagt og faktisk bemanning i sykehjem og hjemmesykepleien.
FAFO-rapport 2012:5
7 Heidi Gautun og Kristoffer Bratt: Bemanning og kompetanse i hjemmesykepleien og
sykehjem. NOVA-rapport 14/2014